Terug
Gepubliceerd op 26/02/2025

2025_GR_00051 - Aanvullend politiereglement op het wegverkeer: Aanpassing onderborden langs gewest- en gemeentewegen

gemeenteraad
do 20/02/2025 - 19:30 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Van de Laer; Bob Coppens; Gwen Verbeek; Liesbet Dierckx; Jan Van Gorp; Jos Van Troy; Frank Van Gorp; Bart Vermeiren; Ellen Alen; Freddy Gijs; Dorien Van de Velde; Marleen Gabriels; Peter Hannes; Wouter Van Miert; Marjan Wens; Fonny Wouters; Gaëlle Van Mechgelen; Koen Cleynhens; Louis Mariën; Luc Dierckx; Mart  Doms; Tine Maes; Greet Raeymaekers

Verontschuldigd

Pol Herman

Secretaris

Greet Raeymaekers

Voorzitter

Hans Van de Laer

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00051 - Aanvullend politiereglement op het wegverkeer: Aanpassing onderborden langs gewest- en gemeentewegen

Aanwezig

Hans Van de Laer, Bob Coppens, Gwen Verbeek, Liesbet Dierckx, Jan Van Gorp, Jos Van Troy, Frank Van Gorp, Bart Vermeiren, Ellen Alen, Freddy Gijs, Dorien Van de Velde, Marleen Gabriels, Peter Hannes, Wouter Van Miert, Marjan Wens, Fonny Wouters, Gaëlle Van Mechgelen, Koen Cleynhens, Louis Mariën, Luc Dierckx, Mart  Doms, Tine Maes, Greet Raeymaekers
Stemmen voor 15
Jan Van Gorp, Jos Van Troy, Ellen Alen, Frank Van Gorp, Freddy Gijs, Liesbet Dierckx, Marleen Gabriels, Peter Hannes, Wouter Van Miert, Marjan Wens, Gaëlle Van Mechgelen, Koen Cleynhens, Luc Dierckx, Mart  Doms, Hans Van de Laer
Stemmen tegen 5
Bob Coppens, Bart Vermeiren, Dorien Van de Velde, Fonny Wouters, Louis Mariën
Onthoudingen 2
Gwen Verbeek, Tine Maes
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00051 - Aanvullend politiereglement op het wegverkeer: Aanpassing onderborden langs gewest- en gemeentewegen 2025_GR_00051 - Aanvullend politiereglement op het wegverkeer: Aanpassing onderborden langs gewest- en gemeentewegen

Motivering

Aanleiding en context

In de gemeente Oud-Turnhout zijn speed-pedelecs niet opgenomen op de M-onderborden (uitgezonderd fietsers). Er is binnen KORDIA besproken om binnen de bebouwde kom op de gewestwegen de speed-pedelecs verplicht op het fietspad te laten rijden. Dit is reeds aan AWV doorgegeven om aan te passen. Op al onze gemeentewegen waar het M-onderbord staat, zal dit vervangen worden door een onderbord dat ook de P (speed-pedelec) vermeldt.

Het betekent dat de M2, M3, M4 en M5 borden zullen worden vervangen door M11, M12, M17 en M18.

Juridische grond

  • De artikelen 119 en 130bis van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • De artikelen 186 en 187 van op het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
  • De wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het KB van 16 maart 1968;
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen;
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer;
  • Deze verordening is uitsluitend van toepassing op gemeentewegen.

Argumentatie

Om de Modal Shift te realiseren, moet het aantal autoritten met een kwart verminderen. Tegen 2025 streven we naar 32% van de verplaatsingen via zachte mobiliteit. Het ondersteunen van de zwakke weggebruiker is essentieel om deze Modal Shift te bereiken.

De visie op mobiliteit van het regionale mobiliteitsplan biedt een solide basis voor het creëren van een veiligere en gezondere omgeving. Met de uitrol van een fietsnetwerk waar elke fietser een veilige en comfortabele route kan vinden, dient ook de speed pedelec geïntegreerd te worden in dit netwerk.

Omdat een speed pedelec binnen de bebouwde kom kan kiezen waar te rijden, streeft KORDIA naar een uniforme visie. Deze visie is de verplichting voor een speed pedelec om op het fietspad te rijden op een gewestweg binnen de bebouwde kom. De dienst mobiliteit wil deze regel uitbreiden naar alle gemeentewegen met een vrijliggend fietspad. Dit geldt specifiek voor de Steenweg op Sevendonk en de Steenweg op Oosthoven.


Concreet wil dit zeggen dat volgende aanpassingen zullen gebeuren:

  • Het M2 onderbord wordt vervangen door een M11 onderbord.
  • Het M3 onderbord wordt vervangen door een M12 onderbord.
  • Het M4 onderbord wordt vervangen door een M17 onderbord.
  • Het M5 onderbord wordt vervangen door een M18 onderbord.

Als bijlage vindt u de volledige lijst uit de databank van verkeersborden Vlaanderen per type onderbord. Deze lijst biedt een overzicht van de locaties met de bijbehorende opstellingsaanzichten en wordt opgenomen in het aanvullend politiereglement. De lijst betreft de volgende locaties:

  • Bergstraat, 3 opstellingen
  • Polderstraat, 11 opstellingen
  • Kapelstraat, 1 opstelling
  • Grote Vondelweg, 2 opstellingen
  • Pausenstraat, 1 opstelling
  • Albert Sohiestraat, 2 opstellingen
  • Kerkstraat, 1 opstelling
  • Beyntelpad 2 opstellingen
  • Lintbekelaan, 8 opstellingen
  • Dorp, 5 opstellingen
  • Steenweg op Sevendonk, 1 opstelling
  • Koning Bouwdewijnlaan, 1 opstelling
  • De Hoogt, 4 opstellingen
  • Hoogstraat, 1 opstelling
  • Driedostraat, 2 opstellingen
  • Witte Bremlaan, 1 opstelling
  • Magerman, 4 opstellingen
  • Gommers, 4 opstellingen
  • Meibloemstraat, 2 opstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het aanvullend politiereglement op het wegverkeer: Aanpassing onderborden langs gewest- en gemeentewegen goed.