Terug
Gepubliceerd op 19/01/2024

2024_GR_00005 - Belastingreglement op administratieve stukken

gemeenteraad
do 18/01/2024 - 19:30 Dorp 31, 2360 Oud-Turnhout
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Contantbelasting. Dit reglement treedt in werking op 18/01/2024 en eindigt op 31/12/2025
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Bruno Peeters, voorzitter; Bob Coppens; Gwen Verbeek; Jan Sels; Liesbet Dierckx; Jos Vinckx; Jan Van Gorp;  Peeters; Jos Van Troy; Frank Van Gorp; Hans Van de Laer; Bart Vermeiren; Chris Willems; Ellen Alen; Leen Engelen; Freddy Gijs; Dorien Van de Velde; Yvette Van Gestel; Marleen Gabriels; Ruben Segers; Ron Bluekens; Mark Van Gorp; Ria Hermans; Kathleen Van Beurden

Secretaris

Kathleen Van Beurden

Voorzitter

Bruno Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00005 - Belastingreglement op administratieve stukken

Aanwezig

Bruno Peeters, Bob Coppens, Gwen Verbeek, Jan Sels, Liesbet Dierckx, Jos Vinckx, Jan Van Gorp,  Peeters, Jos Van Troy, Frank Van Gorp, Hans Van de Laer, Bart Vermeiren, Chris Willems, Ellen Alen, Leen Engelen, Freddy Gijs, Dorien Van de Velde, Yvette Van Gestel, Marleen Gabriels, Ruben Segers, Ron Bluekens, Mark Van Gorp, Ria Hermans, Kathleen Van Beurden
Stemmen voor 18
Bob Coppens, Jos Vinckx, Gwen Verbeek, Leen Engelen, Dorien Van de Velde, Yvette Van Gestel, Chris Willems, Bart Vermeiren, Jan Van Gorp,  Peeters, Jos Van Troy, Jan Sels, Freddy Gijs, Liesbet Dierckx, Ruben Segers, Mark Van Gorp, Marleen Gabriels, Bruno Peeters
Stemmen tegen 3
Ellen Alen, Ron Bluekens, Frank Van Gorp
Onthoudingen 1
Ria Hermans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00005 - Belastingreglement op administratieve stukken 2024_GR_00005 - Belastingreglement op administratieve stukken

Motivering

Aanleiding en context

Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen vast te stellen, op te heffen of te wijzigen.

De afgifte van administratieve stukken brengt financiële lasten met zich mee. Om deze kosten terug te vorderen van de aanvrager is het wenselijk een belasting in te voeren, waarbij rekening wordt gehouden met de financiële toestand van de gemeente. Het is aangewezen hiervoor een gematigde belasting in te voeren.

Het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken werd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2021 goedgekeurd.

Juridische grond

  • grondwet: artikel 170, §4: uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad voor het invoeren van belastingen
  • decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
  • decreet over het lokaal bestuur artikelen 40, §3 en 41, 14°: exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad om de gemeentelijke belastingen vast te stellen
  • ministeriële omzendbrief en instructies van FOD Buitenlandse Zaken van 20/09/2017 betreffende de stopzetting van de afgifte van paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties en de verwijzingen naar de desbetreffende wetgeving aldaar
  • wet van 18/06/2018 en de omzendbrief van FOD Justitie van 11/07/2018 betreffende de overheveling van de voornaamsverandering naar de ambtenaren van de burgerlijke stand
  • ministerieel besluit van 28/10/2019

Argumentatie

Ten aanzien van het heffingsreglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2021 wordt een wijziging doorgevoerd. Identiteitsbewijs met foto voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar wordt vervangen door een elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het reglement met deze wijzigingen goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 18 januari 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte door het gemeentebestuur van administratieve stukken.

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.

Artikel 3

De belasting wordt vastgesteld als volgt:

  Tarieven vanaf 18 januari 2024 Gemeentetaks Verhoogd met productiekosten FOD (incl. consulaire taks indien van toepassing) ( * )
       
A eID's & eVK normale procedure 5,00 *
  BIO-eVK normale procedure 5,00
       
  spoedprocedures eID, eVK en BIO-eVK    
  levering in de gemeente 5,00
  levering FOD 5,00
       
B eKIDs normale procedure 1,00
  spoedprocedure eKIDs 1,00
       
C elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar (A, B, K en L-kaarten) normale procedure 1,00 *

spoedprocedure1,00




Delektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar (EU, EU+, F, F+ en M-kaarten) normale procedure
1,00

spoedprocedure
1,00




E attest immatriculatie 5,00
F bijlage 35 5,00
G bijlage 3bis (verbintenis tenlasteneming) 5,00
H bijlage 15bis, 19, 19ter en 41bis 20,00
       
I herdruk Pin/Puk (actieve kaart) 5,00
J aanvraag gebruikersregistratie 5,00
       
K paspoorten meerderjarig (+18 jr)    
  gewone procedure 15,00
  dringende procedure 15,00
  superdringende procedure 15,00
       
L paspoorten minderjarig (-18 jr)    
  gewone procedure 0,00

*

  dringende procedure 0,00
  superdringende procedure 0,00
       
M reisdocumenten meerderjarig (+18 jr)    
  gewone procedure 15,00
  dringende procedure 15,00
  superdringende procedure 15,00
       
N reisdocumenten minderjarig (-18 jr)    
  gewone procedure 0,00
  dringende procedure 0,00
  superdringende procedure 0,00
       
O rijbewijs en voorlopig rijbewijs 5,00
  internationaal rijbewijs 5,00
       
P verandering voorna(a)m(en) 490,00
  verandering voorna(a)m(en) transgenders 49,00
  vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken 0,00
       
Q aanvraag Belgische nationaliteit 100,00

Artikel 4

De stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur worden afgegeven.

Artikel 5

De belasting en de eventuele verzendingskosten moeten bij de aanvraag van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 6

De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift kan via een duurzame drager worden ingediend indien het college in deze mogelijkheid voorziet.

Het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de contante inning van de belasting of, wanneer de belasting een kohierbelasting wordt, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

Artikel 7

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen zijn van toepassing op dit belastingreglement.