Terug
Gepubliceerd op 19/01/2024

2024_GR_00006 - Aanpassing retributie voor het leveren van administratieve prestaties

gemeenteraad
do 18/01/2024 - 19:30 Dorp 31, 2360 Oud-Turnhout
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Bruno Peeters, voorzitter; Bob Coppens; Gwen Verbeek; Jan Sels; Liesbet Dierckx; Jos Vinckx; Jan Van Gorp;  Peeters; Jos Van Troy; Frank Van Gorp; Hans Van de Laer; Bart Vermeiren; Chris Willems; Ellen Alen; Leen Engelen; Freddy Gijs; Dorien Van de Velde; Yvette Van Gestel; Marleen Gabriels; Ruben Segers; Ron Bluekens; Mark Van Gorp; Ria Hermans; Kathleen Van Beurden

Secretaris

Kathleen Van Beurden

Voorzitter

Bruno Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00006 - Aanpassing retributie voor het leveren van administratieve prestaties

Aanwezig

Bruno Peeters, Bob Coppens, Gwen Verbeek, Jan Sels, Liesbet Dierckx, Jos Vinckx, Jan Van Gorp,  Peeters, Jos Van Troy, Frank Van Gorp, Hans Van de Laer, Bart Vermeiren, Chris Willems, Ellen Alen, Leen Engelen, Freddy Gijs, Dorien Van de Velde, Yvette Van Gestel, Marleen Gabriels, Ruben Segers, Ron Bluekens, Mark Van Gorp, Ria Hermans, Kathleen Van Beurden
Stemmen voor 20
Jan Van Gorp,  Peeters, Jos Van Troy, Jan Sels, Freddy Gijs, Liesbet Dierckx, Ruben Segers, Mark Van Gorp, Marleen Gabriels, Bruno Peeters, Bob Coppens, Jos Vinckx, Gwen Verbeek, Leen Engelen, Dorien Van de Velde, Yvette Van Gestel, Chris Willems, Ria Hermans, Bart Vermeiren, Hans Van de Laer
Stemmen tegen 3
Frank Van Gorp, Ellen Alen, Ron Bluekens
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00006 - Aanpassing retributie voor het leveren van administratieve prestaties 2024_GR_00006 - Aanpassing retributie voor het leveren van administratieve prestaties

Motivering

Aanleiding en context

Op de gemeenteraad van 16 december 2021 werd het retributiereglement voor het leveren van administratieve prestaties goedgekeurd.

Op de gemeenteraad van 18 januari 2024 zal de ingebruikname vastgoedinformatieplatform en vernieuwing van het aangepaste retributiereglement vastgoedinformatie worden behandeld waarbij de gemeentelijke retributie voor het aanleveren van vastgoedinformatie wordt verhoogd van 62,50 naar 100 euro per perceel vanaf 1 februari 2024.

Het proces van informatie verzamelen voor vastgoedverkoop is momenteel versnipperd en vereist aanzienlijke administratieve inspanningen voor zowel aanvragers als lokale overheden. In samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en FedNot) en de Vlaamse regering streven de gemeenten nu gezamenlijk naar verbetering. In het begin van 2021 gaf de Vlaamse regering het startschot voor Digitaal Vlaanderen om een Vlaams vastgoedinformatieplatform te bouwen. Dankzij digitalisering en centralisatie van informatie zal dit platform de doorlooptijd versnellen en het proces zowel kwalitatiever als eenvoudiger maken. Sinds 6 december 2022 wordt het vastgoedinformatieplatform in Oud-Turnhout al gebruikt voor aanvragen van notarissen en makelaars, zoals besloten tijdens de gemeenteraadszitting van 17 november 2022.

Op 22 december 2023 werd het Decreet over het vastgoedinformatieplatform goedgekeurd in het Vlaams Parlement, met geplande inwerkingtreding vanaf 1 januari 2024.

Naast de gemeentelijke retributie die via het Vlaams Datanutsbedrijf (ook wel "athumi" genoemd) zal worden opgevraagd bij de aanvrager, zal er ook een platformkost van ongeveer 36 euro aan de aanvrager worden doorgerekend.

Als gevolg van deze opmerkingen moet het retributiereglement dienovereenkomstig worden aangepast. Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om retributiereglementen vast te stellen, op te heffen of te wijzigen.

Juridische grond

  • Grondwet, artikel 170, §4 en 173; 
  • Decreet over het lokaal bestuur artikelen 40, §3 en 41, 14°: exclusieve bevoegdheid gemeenteraad om gemeentelijke belastingen en retributies vast te stellen;
  • Vlaamse Codex Wonen van 2021, en meer bepaald Boek 3, deel 3;
  • Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, en meer bepaald art. 3.9.

Argumentatie

De wens bestaat om het proces van informatievoorziening te optimaliseren en te stroomlijnen in overeenstemming met de doelstellingen van Digitaal Vlaanderen.

Er is samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en FedNot) en de Vlaamse regering om de doorlooptijd te verkorten en het proces kwalitatiever en eenvoudiger te maken.

Het retributiereglement voor het leveren van administratieve prestaties, goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2021, dient aangepast te worden.

De volgende tekst onder Artikel 3 dient volledig geschrapt te worden uit het reglement:

uittreksel plannenregister*

30 EUR per kadastraal perceelnummer

uittreksel vergunningenregister*

32,50 EUR per kadastraal perceelnummer

stedenbouwkundig uittreksel  (vastgoedinfo)

62,50 EUR per kadastraal perceelnummer

*Het uittreksel plannenregister en uittreksel vergunningenregister vormen samen het stedenbouwkundig uittreksel, ook wel vastgoedinfo genaamd.

De aanpassingen in het retributiereglement zijn noodzakelijk om de financiële aspecten van de nieuwe informatieverstrekking te regelen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 februari 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het behandelen van aanvragen, het opzoeken, het samenstellen en het afleveren van allerhande administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of de rechtspersoon die het stuk of de inlichting vraagt.

Artikel 3

De retributie wordt vastgesteld als volgt:

Fotokopie / print

Oud-Turnhoutse verenigingen

A4- of A3-

formaat

0,05 EUR per stuk

ander

formaat

5 EUR per stuk

bestuursdocumenten ( openbaarheid van bestuur)

A4- of A3-

formaat

0,05 EUR per stuk

ander

formaat

5 EUR per stuk

 

Schriftelijke inlichtingen door de diensten stedenbouw / milieu






EPB info

50 EUR per kadastraal perceelnummer

opvraging in het kader van grondverzet

50 EUR per kadastraal perceelnummer

opvraging in het kader van MER-dossiers

50 EUR per kadastraal perceelnummer


Behandeling van de aanvraag van een conformiteitsattest

Zelfstandige woning

62,50 EUR per zelfstandige woning 

Kamerwoning

62,50 EUR, verhoogd met 12,50 EUR per kamer vanaf de zesde kamer, met een maximum van 1.250,00 EUR per gebouw.


Artikel 4

Zijn van de retributie vrijgesteld:

  • de stukken die in uitvoering van een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.
  • de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen voor openbaar nut, voor zover ze bestemd zijn als bestuurlijke inlichtingen of voor de samenstelling van een dossier.
  • de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest indien het conformiteitsattest op eigen initiatief door de burgemeester wordt afgeleverd.
  • de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest indien het conformiteitsattest wordt aangevraagd voor woningen die te huur worden aangeboden aan het Sociaal Verhuurkantoor Noorderkempen met het oog op een nieuwe inhuurname, of voor sociale woningen die worden verhuurd door Sociaal Verhuurkantoor Noorderkempen of DE ARK.

Artikel 5

De retributie wordt betaald bij de aanvraag.

Artikel 6

De particulieren en de privé-instellingen die wensen dat de gevraagde inlichtingen per post worden toegezonden, dienen het bedrag van de verzendingskosten (volgens de geldende posttarieven) vooraf of bij de aanvraag aan de betrokken dienst over te maken.

Artikel 7

Wanneer de retributie niet vereffend wordt, ontvangt de schuldenaar ervan een schriftelijke aanmaning. Indien hierop geen betaling wordt verricht binnen de vijftien kalenderdagen, volgt een tweede (aangetekende) aanmaning, waarbij deze aanmaningskosten ten laste vallen van de schuldenaar.

Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel directeur – op basis van artikel 177, 2° van het Decreet over het lokaal bestuur - een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.

De hieraan verbonden kosten zijn volledig ten laste van de debiteur van de openstaande schuldvordering.