Terug
Gepubliceerd op 24/01/2023

2023_GR_00011 - Klokkenluidersregeling - Goedkeuring

gemeenteraad
do 19/01/2023 - 19:30 Dorp 31, 2360 Oud-Turnhout
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Bruno Peeters, voorzitter; Bob Coppens; Gwen Verbeek; Jan Sels; Liesbet Dierckx; Jos Vinckx; Jan Van Gorp;  Peeters; Jos Van Troy; Frank Van Gorp; Hans Van de Laer; Bart Vermeiren; Chris Willems; Ellen Alen; Leen Engelen; Freddy Gijs; Dorien Van de Velde; Yvette Van Gestel; Marleen Gabriels; Ruben Segers; Ron Bluekens; Mark Van Gorp; Ria Hermans; Bie De Busser

Secretaris

Bie De Busser

Voorzitter

Bruno Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00011 - Klokkenluidersregeling - Goedkeuring

Aanwezig

Bruno Peeters, Bob Coppens, Gwen Verbeek, Jan Sels, Liesbet Dierckx, Jos Vinckx, Jan Van Gorp,  Peeters, Jos Van Troy, Frank Van Gorp, Hans Van de Laer, Bart Vermeiren, Chris Willems, Ellen Alen, Leen Engelen, Freddy Gijs, Dorien Van de Velde, Yvette Van Gestel, Marleen Gabriels, Ruben Segers, Ron Bluekens, Mark Van Gorp, Ria Hermans, Bie De Busser
Stemmen voor 20
Bob Coppens, Jos Vinckx, Gwen Verbeek, Leen Engelen, Dorien Van de Velde, Yvette Van Gestel, Chris Willems, Ria Hermans, Bart Vermeiren, Hans Van de Laer, Jan Van Gorp,  Peeters, Jos Van Troy, Jan Sels, Freddy Gijs, Liesbet Dierckx, Ruben Segers, Mark Van Gorp, Marleen Gabriels, Bruno Peeters
Stemmen tegen 3
Ellen Alen, Ron Bluekens, Frank Van Gorp
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00011 - Klokkenluidersregeling - Goedkeuring 2023_GR_00011 - Klokkenluidersregeling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Sinds 11 december 2022 moeten alle lokale besturen een klokkenluidersmeldpunt hebben voor de medewerkers en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken. Het is daarbij de bedoeling om klokkenluiders meer bescherming te bieden.

De verplichting om een klokkenluidersmeldpunt te hebben, is het gevolg van een Europese Richtlijn op basis waarvan de Vlaamse Regering een wijziging doorvoerde aan het Bestuursdecreet van 7 december 2018, meer bepaald Hoofdstuk 2 Deugdelijk Bestuur, Afdeling 6, artikel III.60. 

Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Voor de lokale en provinciale besturen zijn het enkel de eigen personeelsleden die een melding kunnen maken bij het interne meldkanaal. Andere personeelsleden die een werkrelatie hebben met het lokale of provinciale bestuur, zoals bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, … kunnen alleen een melding maken bij het bevoegde externe meldkanaal.

Het Bestuursdecreet definieert het begrip ‘inbreuk’ als een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of die het doel of de toepassing van de regelgeving ondermijnt.

Een klokkenluidersmelding kan dus gaan over een inbreuk op regelgeving die op het lokale bestuur van toepassing is, die zich feitelijk of mogelijk al heeft voorgedaan of die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden.

Juridische grond

Bestuursdecreet 7 december 2018, Hoofdstuk 2 Deugdelijk Bestuur, Afdeling 6, artikel III.60

Argumentatie

In de bijgevoegde regeling wordt de procedure bepaald die klokkenluiders moeten volgen om inbreuken te melden.

Daarbij wordt de algemeen directeur als hoofd van het personeel aangeduid als intern meldpunt. Audit Vlaanderen is het externe meldpunt voor lokale besturen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de klokkenluidersregeling goed.

Artikel 2

De klokkenluidersregeling wordt bekend gemaakt via de interne communicatiekanalen en via de website van het lokaal bestuur, zoals bepaald in het bestuursdecreet.