Fractie Vlaams Belang keurt dit agendapunt niet goed omdat zij van mening zijn dat het verlenen van deze subsidies voor ontwikkelingssamenwerking en internationale samenwerking niet past bij een beheer van de financiële middelen van het lokaal bestuur als goede huisvader.
Binnen de cluster samenleving werd een nieuwe versie van het subsidiereglement opgemaakt dat op de vorige ROSA-vergadering werd besproken. Dit gaat - na goedkeuring op de gemeenteraad - in voege vanaf 1/1/2024.
Decreet lokaal bestuur: bevoegdheid gemeenteraad art. 40 & 41;
In het aangepaste subsidiereglement werden geen wijzigingen gedaan aan het eerste deel 'A. Visie en uitgangspunten van het beleid' aangezien dit gedragen bepalingen zijn.
Deel B. Reglement en verdeling werd aangepast. De percentages werden aangepast voor:
Het watervaleffect werd ook uit de verdeling gehaald. Voor subsidiedeel II en V zal er binnen dit luik nog een herverdeling gebeuren zodat deze bedragen volledig verdeeld worden. Voor de subsidiedelen I, III en IV voorziet het reglement in het toekennen van het eventuele restbedrag aan projecten die SDG 1 tot en met SDG6 helpen realiseren op advies van de cluster Samenleving. Hierdoor kunnen deze middelen blijvend ingezet worden voor (internationale) solidariteit.
In deel C. Criteria en richtlijnen indienen van subsidieaanvragen werd toegevoegd dat betoelaagde projecten een verantwoording in moeten dienen voor gebruik van de toelage die ze van de gemeente Oud-Turnhout ontvingen.
Het voorgestelde reglement werd besproken op de ROSA-vergadering van 18/9/2023. De opmerkingen die de aanwezige leden hadden, werden overwogen en waar nodig aangepast in het reglement. De aanwezige ROSA-leden konden zich verder vinden in de aangepaste kredietverdeling.
De gemeenteraad keurt Subsidiereglement voor Ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit goed met ingang vanaf 1 januari 2024.
De kerkfabrieken stellen een meerjarenplan op voor hun financieel beheer gedurende een periode van zes jaar (2020-2025). Soms dient dit meerjarenplan aangepast te worden.
De meerjarenplanwijzigingen moeten dan gelijktijdig en gecoördineerd ingediend worden door het centraal kerkbestuur bij de gemeenteoverheid, het representatief orgaan van de eredienst en de provinciegouverneur.
De kredieten van het budget zijn de grenzen van de uitgaven die het kerkbestuur kan doen. Soms moeten de ramingen van het budget aangepast worden indien interne kredietaanpassingen niet volstaan of niet mogelijk zijn.
Ook de budgetwijzigingen dienen gecoördineerd ingediend te worden door het centraal kerkbestuur.
De budgetwijziging 2023 van kerkfabriek Sint-Antonius-Abt werd officieel elektronisch ingediend door het Centraal kerkbestuur op 10 oktober 2023. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen goed te keuren.
De gemeenteraad heeft op 15 december 2022 akte genomen van het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Antonius-Abt.
Tijdens een overleg op 26 september 2023 tussen het gemeentebestuur en het Centraal kerkbestuur werden de ontwerpen budgetwijziging 2023 en het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Antonius-Abt besproken. Kerkfabriek Sint-Antonius-Abt heeft de budgetwijziging 2023 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 21 augustus 2023.
Deze budgetwijziging werd gunstig geadviseerd door het bisdom Antwerpen op 2 oktober 2023 en wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad.
Een aanpassing van het budget bleek noodzakelijk vanwege een onverwachte toename van bepaalde kostenposten. Deze toename werd veroorzaakt door verschillende factoren. Ten eerste was er de situatie in Oekraïne, die heeft geleid tot aanzienlijke stijgingen in de prijzen van elektriciteit en gas. Daarnaast zijn de prijzen van verbruiksgoederen, zoals kaarsen, hosties en miswijn, eveneens gestegen. Bovendien zijn de verzekeringspremies omwille van de inflatie toegenomen. Niet te vergeten is de prijsstijging van het Religio-softwarepakket, dat met 14,5% is gestegen. Met name de kosten voor energie (gas en elektriciteit) zijn aanzienlijk gestegen, van 3.940 euro naar 8.162 euro. Dit dwong de kerkfabriek om onmiddellijk tot deze budgetaanpassing over te gaan. Gelukkig zijn de inkomsten uit exploitatieontvangsten ook gestegen, wat de kerkfabriek optimistisch stemt dat zij het boekjaar wellicht toch nog met een bescheiden positief resultaat kunnen afsluiten.
- gemeentelijke exploitatietoelage 2023: voorzien: 0,00 euro - te voorzien: 0,00 euro
- gemeentelijke investeringstoelage 2023: voorzien: 0,00 euro – te voorzien: 0,00 euro
| Budget | Budgetwijziging |
Exploitatieontvangsten | 10.300,00 | 11.942,00 |
Exploitatie-uitgaven | 10.029,00 | 14.693,00 |
Overboekingen | 0,00 | 0,00 |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | 271,00 | -2.751,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort 2021 | 2.984,65 | 2.984,65 |
Exploitatietoelage | 0,00 | 0,00 |
Overschot/tekort exploitatie 2023 | 3.255,65 | 233,65 |
- gemeentelijke exploitatietoelage: 0,00 euro
- gemeentelijke exploitatietoelage na budgetwijziging 2023: 0,00 euro
Investeringen:
| Budget | Budgetwijziging |
Investeringsontvangsten | 294.400,00 | 294.400,00 |
Investeringsuitgaven | 294.400,00 | 294.400,00 |
Overboekingen | 0,00 | 0,00 |
Investeringen eigen financieel boekjaar | 0,00 | 0,00 |
Overschot/tekort investeringen 2021 | 0,00 | 0,00 |
Overschot/tekort budgetwijziging 2022 | 0,00 | 0,00 |
Overschot/tekort investeringen 2023 | 0,00 | 0,00 |
- gemeentelijke investeringstoelage: 0,00 euro
- gemeentelijke investeringstoelage na budgetwijziging 2023: 0,00 euro
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2023 van Kerkfabriek Sint-Antonius-Abt.
Het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Antonius-Abt werd elektronisch ingediend door het Centraal kerkbestuur op 10 oktober 2023.
Indien de gevraagde exploitatietoelage en de gevraagde investeringstoelage binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 blijven, dient de gemeenteraad binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget 2024.
Tijdens een overleg op 26 september 2023 tussen het gemeentebestuur en het Centraal kerkbestuur werden het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Antonius-Abt besproken. Kerkfabriek Sint-Antonius-Abt heeft het budget 2024 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 21 augustus 2023.
Dit budget werd gunstig geadviseerd door het bisdom Antwerpen op 2 oktober 2023 en wordt nu ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
In 2023 werden de restauratiewerken aan het kerkgebouw succesvol voltooid. Op 19 december 2019 werd het 'kerkenbeleidsplan Oud-Turnhout' opgesteld, waarin werd besloten dat er binnen een periode van 5 jaar een 'herbestemmingsplan' of 'nevenbestemmingsplan' moest worden ontwikkeld, met als uiterste deadline 19 december 2024.
Hoewel de gesprekken over de toekomst van het kerkgebouw nog steeds lopen, lijkt het waarschijnlijk dat er een 'nevenbestemming' wordt gekozen. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid investeringen vereisen, zoals aanpassingen aan verwarming, elektriciteit, toegangswegen, veiligheidsvoorzieningen en signalisatie. Deze investeringen zullen echter hoogstwaarschijnlijk worden opgenomen in het nieuw meerjarenplan 2026-2031.
Het budget voor het jaar 2024 bevat daarom geen investeringen. Het ziet ernaar uit dat het boekjaar 2024 met een positief saldo zal worden afgesloten.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Antonius-Abt past binnen het goedgekeurd meerjarenplanwijziging 2020-2025. Bijgevolg moet de gemeenteraad kennis nemen van dit budget.
Exploitatie:
Exploitatieontvangsten |
11.436,00 |
Exploitatie-uitgaven |
11.297,00 |
Overboekingen |
0,00 |
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
139,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort 2022 |
25.943,76 |
Exploitatietoelage |
0,00 |
Overschot/tekort exploitatie 2024 |
26.082,76 |
- gemeentelijke exploitatietoelage: 0,00 euro
Investeringen:
Investeringsontvangsten |
0,00 |
Investeringsuitgaven |
0,00 |
Overboekingen |
0,00 |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
Overschot/tekort investeringen 2022 |
0,00 |
Overschot/tekort budgetwijziging 2023 |
0,00 |
Overschot/tekort investeringen 2024 |
0,00 |
- gemeentelijke investeringstoelage: 0,00 euro
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van Kerkfabriek Sint-Antonius-Abt.
Het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Bavo werd officieel elektronisch ingediend door het Centraal kerkbestuur op 18 oktober 2023.
Indien de gevraagde exploitatietoelage en de gevraagde investeringstoelage binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 blijven, dient de gemeenteraad binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget 2024.
Tijdens een overleg op 26 september 2023 tussen het gemeentebestuur en het Centraal kerkbestuur werd het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Bavo besproken. Kerkfabriek Sint-Bavo heeft het budget 2024 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 14 september 2023.
Dit budget werd gunstig geadviseerd door het bisdom Antwerpen op 16 oktober 2023 en wordt nu ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
De kerkfabriek Sint-Bavo vraagt voor 2024 een exploitatietoelage. De kerkfabriek beschikt zelf niet over voldoende middelen om haar exploitatie-uitgaven te kunnen dekken. De exploitatie eigen financieel boekjaar 2024 sluit af met een geschat verlies van 18.690,00 euro. Dit verlies is te wijten aan de mindere ontvangsten van vieringen en andere inkomsten. De uitgaven stijgen voornamelijk door de hogere energiekosten. Daar het exploitatieoverschot van de vorige boekjaren opgebruikt is, zal aan het gemeentebestuur een toelage gevraagd worden van 18.065,73 euro.
Zoals afgesproken tussen het gemeentebestuur en de kerkfabrieken zal het gemeentebestuur in haar meerjarenplan telkens een budget van 15.000 euro voorzien als reserve voor de 3 kerkbesturen. Deze reserves zullen enkel worden gebruikt voor investeringen die noodzakelijk zijn voor de veiligheid aan het kerkgebouw.
Elk kerkfabriek voorziet in haar meerjarenplanning 2020-2025 zowel aan de investeringsontvangst (MAR=3100) als aan de investeringsuitgave (MAR= 4100) telkens 5.000,00 euro (=evenwichtsverplichting).
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Bavo past binnen het goedgekeurd meerjarenplanwijziging 2020-2025 (2022). Bijgevolg moet de gemeenteraad kennis nemen van dit budget.
Exploitatie:
Exploitatieontvangsten |
7.100,00 |
Exploitatie-uitgaven |
25.790,00 |
Overboekingen |
0,00 |
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-18.690,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort 2022 |
624,27 |
Exploitatietoelage |
18.065,73 |
Overschot/tekort exploitatie 2024 |
0,00 |
- gemeentelijke exploitatietoelage: 18.065,73 euro
Investeringen:
Investeringsontvangsten |
5.000,00 |
Investeringsuitgaven |
5.000,00 |
Overboekingen |
0,00 |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
Overschot/tekort investeringen 2022 |
9.496,23 |
Overschot/tekort budgetwijziging 2023 |
0,00 |
Overschot/tekort investeringen 2024 |
9.496,23 |
- gemeentelijke investeringstoelage: 5.000,00 euro (=reservekrediet)
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van Kerkfabriek Sint-Bavo.
Het budget 2024 van kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria werd elektronisch ingediend door het Centraal kerkbestuur op 17 oktober 2023.
Indien de gevraagde exploitatietoelage en de gevraagde investeringstoelage binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplanwijziging 2020-2025 blijven, dient de gemeenteraad binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget 2024.
Tijdens een overleg op 26 september 2023 tussen het gemeentebestuur en het Centraal kerkbestuur werd het ontwerp budget 2024 van kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria besproken. Kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria heeft het budget 2024 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 19 september 2023.
Dit budget werd gunstig geadviseerd door het bisdom Antwerpen op 11 oktober 2023 en wordt nu ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
De kerkfabriek beschikt zelf over voldoende middelen om haar exploitatie-uitgaven te kunnen dekken. Voor de Exploitatieontvangsten steunt het budget 2024 in belangrijke mate op de inkomsten van langdurige gebruiksovereenkomsten afkomstig van drie operatoren. Wat betreft de exploitatie uitgaven, zijn er beperkte afwijkingen ten opzichte van het meerjarenplan 2020-2025 gemaakt om beter aan te sluiten bij de huidige situatie. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en efficiëntie in het budgetbeheer.
Elke kerkfabriek voorziet in haar meerjarenplanning 2020-2025 zowel aan de investeringsontvangst (MAR=3100) als aan de investeringsuitgave (MAR= 4100) telkens 5.000,00 euro (=evenwichtsverplichting).
In overeenstemming met het overleg tussen gemeentebestuur en het CKB wordt voor 2024 afgezien van de gemeentelijke toelage van 5.000,00 euro voor onverwachte grote uitgaven.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria past binnen het goedgekeurd meerjarenplanwijziging 2020-2025. Bijgevolg moet de gemeenteraad kennis nemen van dit budget.
Exploitatie:
Exploitatieontvangsten |
42.350,00 |
Exploitatie-uitgaven |
42.025,00 |
Overboekingen |
0,00 |
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
325,00 |
Gecorrigeerd overschot/tekort 2022 |
41.358,25 |
Exploitatietoelage |
0,00 |
Overschot/tekort exploitatie 2024 |
41.683,25 |
- gemeentelijke exploitatietoelage: 0,00 euro
Investeringen:
Investeringsontvangsten |
5.000,00 |
Investeringsuitgaven |
5.000,00 |
Overboekingen |
0,00 |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
Overschot/tekort investeringen 2022 |
0,00 |
Overschot/tekort budgetwijziging 2023 |
0,00 |
Overschot/tekort investeringen 2024 |
0,00 |
- gemeentelijke investeringstoelage: 5.000,00 euro (=reservekrediet)
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van Kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
Fractie CD&V-pluS onthoudt zich bij de stemming over dit agendapunt omdat zij vinden dat de verkeerssituatie in de Polderstraat niet duidelijk is sinds de implementatie van de fietszone.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het aanvullend politiereglement op het wegverkeer "implementatie fietszone schoolomgeving Oosthoven" door de gemeenteraad dd. 25 mei 2023 is deze "Fietszone" met bijhorende wettelijke bebording geïmplementeerd tegen 1 september 2023. Deze "Fietszone" begint en eindigt in de Polderstraat t.h.v. huisnummer 50. De "Zone 30" in de schoolomgeving Reuzepas zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 21/04/2011 begint en eindigt in de Polderstraat t.h.v. huisnummer 35. Ondanks dat de beide aanvullende politiereglementen parallel naast elkaar functioneren en op zich niet conflicterend zijn gezien het snelheidsregime in een "Fietszone" en in een "Zone 30" beide 30 km/u bedraagt zorgt deze situatie toch voor verwarring bij de weggebruikers. Vandaar dat er wordt voorgesteld om de grenzen van de bestaande "Zone 30" samen te laten vallen met de grenzen van de recent ingevoerde "Fietszone" in de schoolomgeving Reuzepas. Voorgesteld wordt om begin en einde "Zone 30" te verleggen van Polderstraat 35 naar Polderstraat 50.
Dit zal bij goedkeuring op voorgeschreven wijze worden aangeduid door middel van het (ver)plaatsen van de verkeersborden F4a en F4b. Er wordt bewust gekozen om de borden F4a en F4b te behouden aan de grenzen van "Zone 30" en de "Fietszone" gezien deze borden ook een effectieve snelheidsaanduiding weergeven van 30km/u.
De gemeenteraad keurt het aanvullend politiereglement op het wegverkeer 'uitbreiding van bestaande "Zone 30" in de schoolomgeving Reuzepas', met uitbreiding van de "Zone 30" in de Polderstraat van huisnummer 35 tem huisnummer 50, goed.
De totale zone 30, in de schoolomgeving Reuzepas, is na de goedkeuring van de uitbreiding afgebakend tussen Heerestraat 99, Polderstraat 50 (i.p.v. nr. 35), Heieinde 2 en Schuurhoven 4.
De zone 30 wordt aangeduid met de verkeersborden F4a en F4b.
De overtredingen zullen gestraft worden overeenkomstig de wetten betreffende de politie op het wegverkeer.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Elke gemeente heeft van Sport Vlaanderen een container ontvangen. Hierin worden enkele onderbelichte sporten vertegenwoordigd, zoals airbadminton, honkbal, kanjam, rugby, spikebal, ultimate frisbee, voetbal, voetvolley en wackitball.
Decreet Lokaal Bestuur: art. 40-41.
De sportdienst wil elke vereniging van Oud-Turnhout de kans geven om kennis te maken met deze minder bekende sporten. De verenigingen krijgen hierbij de kans om deze sportbak gratis te ontlenen bij de sportdienst via het reservatie systeem.
De dienst stelt voor om het materiaal gratis te ontlenen zodat dit laagdrempelig is. Enkel in geval van beschadiging of bij het ontbreken van materiaal zal er een kost worden aangerekend. De opvolging van de reservaties zal worden gedaan door de zaalwachters.
De sportdienst heeft overwogen om een waarborg te vragen voor het ontlenen van de sportbak maar stelt voor om dit niet te doen, aangezien dit bij andere uitleendiensten ook niet gebeurt. Bovendien zorgt dit voor een hoop extra administratief werk met ontvangsten en terugbetalingen.
De gemeenteraad keurt het gebruikersreglement van de sportbak goed.